Obligatorisk selvvalgt opgave

oso

I 10. klasse skal man skrive en obligatorisk selvvalgt opgave for at bestå. Opgaven bliver i daglig tale kaldet OSO. Opgaven er et projekt, hvor du undersøger dine muligheder for en fremtidig karriere, inden for det område du ønsker at arbejde.

Opgaven er et led i, at du bliver afklaret med, hvad du skal efter 10. Klasse.

Selve opgaven består, hvor du undersøger og præsenterer uddannelsesforløbet til den uddannelse, du godt kunne tænke dig. Herudover er der en praktisk del, hvor laver du et produkt eller undersøger en problemstilling, inden for det område du gerne vil arbejde.

I løbet af OSO-ugen arbejdes der projektorienteret. Man har vejledning hos sin lærer og arbejder ellers selvstændigt med sit projekt.

I slutningen af OSO-ugen fremlægger eleverne for hinanden i klasserne, og der afholdes OSO-messe, hvor mange af elevernes produkter udstilles. Der er her mulighed for at spørge og forklare. Det er som regel både hyggeligt og spændende.

Et eksempel på en power point, der fortæller om sygeplejerskes særlig opmærksomhed på hygiejne

Billedet forestiller en Prezi om at være sygeplejerske.